Monday, April 16, 2007

hablando tontras en danes


en el Metro Express de Copenhague

Var det på en date? Eller en hyggelig aften med venin derne? De fleste kobler en filmoplevelse sammen med store følelser.

For en film oplevelse handler ikke så meget om plottet eller om, hvorvidt filmen var god eller ej, mener den chilenske forfatter og filminstruktør Alberto Fuguet, som har skrevet bogen ‘Mit livs film’.

»Jeg mødte engang en fyr, hvis yndlingsfilm var ‘Nørderne kommer 2’. Det er jo ikke en god film. Men det var den sidste film, han så sammen med sin far, inden han døde,« siger forfatteren.

Splittet mellem to kulturer
Ved hjælp af 50 film fra barn dommens biografture og tv-aftener forsøger hovedpersonen Beltrán Soler i ‘Mit livs film’ at forstå sin op vækst gennem 1960’erne og 1970’erne. Han er splittet mellem to kulturer. For han blev født i Chile, men vokser op i USA.

Meget lig forfatterens egen baggrund. Han bor i dag i Santiago de Chile, er uddannet journalist og har skrevet flere bøger.

I bogen bliver filmenes handling ikke gennemgået fra a til z. Men minderne omkring oplevelserne bliver genoplivet. Alberto Fuguet blev inspireret til at skrive bogen under en rejse.

»Jeg indså, at alle knytter bånd over film. Jeg kendte ikke sproget og havde ingen venner, da jeg rejste. Men man kan hurtigt indgå i et fællesskab med folk, som har set samme film som en selv. Film er lidt ligesom politik. Du kan finde ud af, hvem en person er, ved at vide, hvilke film han eller hun kan lide,« siger Alberto Fuguet.

Lyst til at skrive
Hans yndlingsfilm er nu ikke en del af bogen. For ‘Mit livs film’ handler kun om de vigtigste film i hovedpersonens liv, indtil han fylder 18 år. Og Fuguets yndlingsfilm så han, da han lige var fyldt 18 år.

Det var filmen ‘Motorcykeldrengen’ (på ameri kansk ‘Rumble Fish’) af Francis Ford Coppola. Filmen gav Alberto Fuguet lyst til at skrive. Han så den tre gange på en dag, og mellem fore stillingerne var han lige ude og få en hotdog.

Bøger får minderne frem
»Jeg har altid haft en ambition om at skrive. Men den film gav mig virkelig lyst. For jeg indså, at man kan skrive om alt. Historien skal bare være godt fortalt,« siger han.

Alberto Fuguet håber, at bogens læsere vil genopleve egne filmminder, når de bladrer gennem ‘Mit livs film’:

»Bøger skal give læseren en oplevelse og få ham eller hende til at tænke over egne minder. Ikke få læseren til at fokusere for meget på bogen i sig selv.«